Naar de hoogste berg - Reisverslag uit Wanganui, Nieuw Zeeland van Roelie Everts - WaarBenJij.nu Naar de hoogste berg - Reisverslag uit Wanganui, Nieuw Zeeland van Roelie Everts - WaarBenJij.nu

Naar de hoogste berg

Door: Roelie

Blijf op de hoogte en volg Roelie

28 December 2014 | Nieuw Zeeland, Wanganui

Donderdag 25 december
Vandaag is het Kerstmis. Op de camping merk je er niet veel van. Alleen een paar grote families die met elkaar eten. En er waren vanavond wat minder mensen in de keuken. We merkten er in de winkels ook niet veel van. Je hebt er niet  de eindeloze kerstliedjes die je om de oren waaien en er is geen verlichting in de straten. Kan ook niet, want het is zomer. Hoe het er s'avonds uitziet, weet ik niet, want we zijn dan altijd op de camping.
Vandaag naar Wai-O-Tapu Thermal Wonderland geweest. Het is een park in een geothermisch gebied met modderpoelen, gekleurde meren, meren die bubbelen als champagne en een geyser die één keer per dag zo'n 10 meter heet water in de lucht spuit. Ze moeten daarbij wel een beetje helpen. De gids gooit er spul in de oppervlakte van het water vermindert en daardoor gaat de geyser spuiten. Jaren geleden is dat ontdekt door gevangenen die hun was deden in net warme water en daarbij zeep gebruikten.
Na afloop nog wat gekocht in de souvenirwinkel, oa een spelletje dat op tetrix lijkt. Het heet tantrix. Lijkt me wel ingewikkeld, maar gaan we proberen.
Morgen vertrekken we uit Rotorua en gaan we richting Tapau.

Vrijdag 26 december
Tweede kerstdag kennen ze hier niet, maar toch is iedereen vrij. Vandaag is het Bank Holiday en dan heeft iedereen vrij. Vandaag richting Tapau gereden en in whakapapa Holiday Park terecht gekomen. We zitten hier op 1000 m hoogte en morgen gaan we nog hoger , de berg bekijken. Hier zijn vulkanen in de buurt, op sommige ligt sneeuw. Je kunt hier veel wandelingen maken, sommige heel lang en hoog, maar dat gaan wij niet doen.
Vandaal onderweg nog een wandeling gemaakt rond lake Rotopounamu. Eem wandeling van plm twee uur door een heel vochtig  bos. daar groeiden demooiste mossen en varens, echt heel leuk. Daarna doorgereden naar natuurpark Tongariro met de hoogste vulkanen van Nieuw Zeeland

Zaterdag 27 december
Vandaag met de stoeltjeslift omhoog naar de eeuwige sneeuw op de top van de Tongariro berg. Het is een oude vulkaan met allemaal gestold lava op de berghelling. Zeker op die hoogte groeit er niks meer en ziet het er heel wild en rauw uit. Bovenop de berg lag er hier en daar nog sneeuw. Ongeveer een twee uur boven geweest. Daarna nog een wandeling gemaakt halverwege de berg. Zag er ook heel wild en natuurlijk uit. Boven had je ook een geweldig uitzicht naar beneden. Echt een supermooie dag, ook qua weer. Daarna nog plm 1,5 uur doorgereden naar Raehiti. Een klein dorp met een kleine camping. s' Avonds nog even door de hoofdstraat gelopen. Een trieste bedoening met heel veel winkels die leeg staan. Het lijkt een leeggelopen dorp. Toch staan er nog wel huizen. Kennelijk doen ze ergens anders hun boodschappen.

Zondag 28 december
De mooie route genomen van Raehiti naarWanganui. Een smalle weg met veel bochten langs een rivier. Onderweg kleine dorpjes, genaamd Jerusalem, Athene en Londen. Lekker rustig dagje.

• 28 December 2014 - 14:08

Ina:

Hoi,

Ben benieuwd naar de foto's van jullie reis. Heel apart om zo Kerst te vieren.

Groet vanuit een zonnig en koud Nederland.

Ina