Rotorua en meer - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Roelie Everts - WaarBenJij.nu Rotorua en meer - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Roelie Everts - WaarBenJij.nu

Rotorua en meer

Door: Roelie

Blijf op de hoogte en volg Roelie

23 December 2014 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Een paar dagen geen internet gehad en daarom nu wat verslagjes tegelijk. En voor iedereen die dit leest: alvast heel prettige kerstdagen!

Zaterdag 20 december
Toen we opstonden was het helaas alweer bewolkt . Wandeling gemaakt naar Cathedral Cove. Mooie wandeling naar een grote doorgang in de rotsen dat ze dan Cathedral Cove noemen. Vandaar kon je ok kayakken en snorkelen. Maar het water is te koud en er is op dit moment weinig vis te zien. We zijn nog een keer naar Hot Water Beach gegaan en hebben nog even warme voeten gehaald aan het strand.
Daarna via een mooie weg naar Waihi. Een vrij rustige camping, maar wel met een drukke Maori familie die aan het feesten waren.
's Avonds regende het weer flink.

Zondag 21 december
Ondanks de slechte weersvoorspelling was het prachtig weer. Eerst een wandeling gemaakt rond een groot open goudmijn. Er wordt nog steeds goud gedolven. Daarna in het museum over gouddelving geweest. Dat is een behoorlijk grote industrie geweest. Met in de eerste jaren veel werk en weinig opbrengst. Gaandeweg hadden ze beter machines en werd het een grote industrie. Met wel veel overleden miners die aan longziektes stierven. In 1952 was de mijn gesloten en in de jaren 80 weer geopend. Toen werd het een open mijn. Was heel interessant.
Daarna richting Pearo gereden langs mooie weg. Onderweg was er een mooi wandelgebied, waar een tochtje hebben gedaan, oa door oude railtunnel en langs een riviertje met watervalletjes. Toen weer terug naar dezelfde camping waar we genieten van een leer glaasje witte wijn.

Maandag 22 december
Vandaag via Paengaroe naar Rotorua gereden. In Paengaroe een bijenfirma bezocht. De oorspronkelijke oprichters van het bedrijf hebben heel erg gekeken hoe de natuur werkt en hoe bijen werken. Op basis van dat hebben ze allerlei zalfjes, crèmes, pilletjes, pollen en honing te koop. Er was een heel educatieve rondleiding, waarbij de mensen zich moesten gedragen als bijen. Er stond bv een metershoge bijenkast. De gids deed het heel leuk.  Daarna naar Rotorua gereden. We staan op een camping aan een meertje. Hier blijven we een paar sagen, want er is veel te zien.

Dinsdag 23 december
Vandaag naar het dorp Whakarewamera geweest. Als je het heel vaak zegt, weet je uiteindelijk hoe het dorp heet. Het is een dorp op een geysergebied. Overal komt er heet water uit de grond. Er zijn moederpoelen die pruttelen en ook wat geysers. De mensen koken door een zal met groentes en vlees in de hete poelen te leggen. Het eten wordt dan gestoomd. We hadden weer een rondleiding met een Maori dame die het allemaal uitlegde. Zij vertelde over het gestoomde eten en over verre voorouders. Af en toe was de grond heel heet, je zou er niet op blote voeten kunnen lopen. Het leek een klein beetje op Yellowstone  in Amerika, maar dan wat kleiner. en daar wonen geen mensen tussen de heetwaterbronnen.
Vanmiddag ook nog naar Agrodome geweest, waar alles verteld werd over schapen. Ze lieten er 19 soorten zien. Ook nog hoe de honden werken en hoe een koe wordt gemolken (maar dat wisten we al).
Na een korte wandeling door het bos met rode bomen weer terug naar de camping. En oma: het was weer prachtig weer!

• 24 December 2014 - 14:43

Albertje Diphoorn:

Jan en Roelie een mooi reisverslag geniet er van en een Goede Kerst gewenst.